Blog Opublikowane przez

Klawiatura i mysz a konsola

PS_Xbox_K+MPiszę ten tekst bo nie mam wyboru. Grając w Destiny z różnymi ludźmi coraz częściej słyszę pytania w stylu Kto gra i pisze esej jednocześnie?, Kto tak wali w klawisze?, Ktoś tu klika myszką? czy Co to za dziwne odgłosy? Oczywiście zawsze odpowiadam, że to ja stanowię źródło podejrzanych dźwięków bo gram korzystając z klawiatury i myszki. To z reguły wywołuje lawinę kolejnych pytań: Ale jak to?, Jaja se robisz?, To tak można?, Jakim cudem? itd. Wtedy następuje etap tłumaczenia gdzie opisuję jak to wszystko działa i reaguję na wątpliwości ze strony moich rozmówców. Często trwa to dość długo i jest męczące. Dlatego postanowiłem nasmarować parę słów na temat korzystania z klawiatury i myszy na konsoli – potem będę odsyłał zainteresowanych do tego tekstu.

Pierwsza i najważniejsza sprawa – obsługa klawiatury i myszy na konsoli wymaga sprzętu emulującego kontroler. Takie urządzenie będzie tłumaczyć sygnały z K+M na zrozumiałą dla konsoli transmisję danych jak z kontrolera. Oczywiście nie jest to prosta sprawa chociażby dlatego, że pady mają analogowe gałki i analogowe spusty. Przełożenie ruchów myszki na wychylenia gałki kontrolera to prawdziwy koszmar. Sprawę utrudniają też same gry, które często mają zaimplementowaną różną czułość i akcelerację ruchów w zależności od tego czy postać strzela „z biodra”, celuje, biegnie, skacze itd. To wszystko sprawia, że nie ma przejściówek plug and play, zamiast tego jest droga przez mękę.

Ja, do obsługi klawiatury i myszki na PlayStation 4 oraz Xbox One, używam małego ustrojstwa nazwanego Titan One. Zdecydowałem się na zakup właśnie tego sprzętu po przeczytaniu dziesiątek stron dokumentacji dostępnych urządzeń i obejrzeniu masy filmów porównujących różne rozwiązania. Doszedłem do wniosku, że twórca Titana One podchodzi do sprawy najbardziej profesjonalnie – funkcjonalność i oprogramowanie tego urządzenia są bardzo rozbudowane i świetnie przemyślane.

Schemat połączeń w przypadku Titana One jest bardzo prosty. Urządzenie ląduje w porcie USB konsoli i podłączone do niego zostają dwa kabelki. Pierwszy wędruje do kontrolera konsoli a drugi do gniazda USB peceta. Potem wystarczy zainstalować oficjalne oprogramowanie oraz rozszerzenie do obsługi myszki z klawiaturą (MaxAim) i… na tym kończy się łatwy etap. Schody zaczynają się dość gwałtownie bo trzeba skonfigurować obsługę myszki tak żeby dało się jej używać z wybranym przez użytkownika tytułem. Jest to trudne ponieważ znaczenie ma cała masa parametrów – czułość, akceleracja, rozmiar i kształt martwej strefy, DPI myszy, zakres ruchów, wygładzenie. Odpowiednie ustawienie właściwości myszy wymaga czasem paru godzin grzebania i ciągłych testów. Potem bardzo często trzeba zabrać się za skrypt obsługujący wybraną grę. Taka konieczność wynika z reguły ze skomplikowanego modelu ruchów i akcji, które może podejmować bohater tytułu. Niektóre działania bardzo łatwo jest wykonać na padzie a z klawiaturą i myszą mogą nastręczyć sporo problemów. Poniżej prezentuję okienka konfiguratora oraz skrypt, z którego korzystam grając w Destiny:

/******************************************************************************/
//
//   DESTINY - MAXAIM SCRIPT
//   By TweakerL, mod by RashbaNor
//   Based on J2Kbr's Script
//
/******************************************************************************/
/***************************** SETTINGS START HERE ****************************/
/******************************************************************************/

define SHOOT_BUTTON = PS4_R2;
define AIM_BUTTON = PS4_L2;
define MELEE_BUTTON = PS4_R1;
define GRENADE_BUTTON = PS4_L1;
define SPRINT_BUTTON = PS4_L3;
define RELOAD_BUTTON = PS4_SQUARE;
define WEAPON_SWITCH_BUTTON = PS4_TRIANGLE;
define JUMP_BUTTON = PS4_CROSS;
define CROUCH_BUTTON = PS4_CIRCLE;
define AIM_STICK_X = PS4_RX;
define AIM_STICK_Y = PS4_RY;
define ABILITY_BUTTON = CEMU_EXTRA9;

int AIM_TOGGLE = CEMU_EXTRA8;
int HEAVY = CEMU_EXTRA5;
int HOLD = FALSE;

define AIM_SENSITIVITY = 0.27;
define SPRINT_SENSITIVITY = 32;
define INCREASE_AIM_SENS = FALSE;

/******************************************************************************/
/****************************** SETTINGS END HERE *****************************/
/******************************************************************************/

init {
 block_rumble();
}

main {

if (get_val(AIM_BUTTON)) {
   if (INCREASE_AIM_SENS) {
      sensitivity(AIM_STICK_X, NOT_USE, 100 + AIM_SENSITIVITY);
      sensitivity(AIM_STICK_Y, NOT_USE, 100 + AIM_SENSITIVITY); 
   } else {
      sensitivity(AIM_STICK_X, NOT_USE, 100 - AIM_SENSITIVITY);
      sensitivity(AIM_STICK_Y, NOT_USE, 100 - AIM_SENSITIVITY); 
   }
}
 
if (event_press(AIM_TOGGLE)) {
   HOLD = !HOLD;
}

if (HOLD) {
   set_val(AIM_BUTTON, 100);
}
 
if (event_press(HEAVY)) {
   combo_run ( HEAVYWEAPON );
}

if (get_val(SPRINT_BUTTON)) {
   if (get_val(AIM_BUTTON)) {} else {
      sensitivity(AIM_STICK_X, 100 - SPRINT_SENSITIVITY, 100 + SPRINT_SENSITIVITY * 2);
      sensitivity(AIM_STICK_Y, 100 - SPRINT_SENSITIVITY, 100 + SPRINT_SENSITIVITY * 2.5);
   }
}

if (get_val(AIM_BUTTON)) {
   deadzone(AIM_STICK_X, AIM_STICK_Y, -3, -0);
}

if (get_val(ABILITY_BUTTON)) {
   set_val(MELEE_BUTTON, 100);
   set_val(GRENADE_BUTTON, 100);
}
}

combo HEAVYWEAPON {
   set_val(WEAPON_SWITCH_BUTTON, 100);
   wait(500);
   set_val(WEAPON_SWITCH_BUTTON, 0);
   wait(10);
}

Jak widać obsługa klawiatury i myszy na konsoli wymaga sporo wysiłku i zacięcia. Czy efekt jest wart wydanej kasy i paru godzin frustracji będących efektem użerania się z konfiguracją? Według mnie tak ponieważ ja wolę grać korzystając z klawiatury i myszy. Spokojnie daję sobie radę z FPSami posługując się kontrolerem konsoli jednak w pierwszej kolejności zawsze będę pececiarzem, który setki godzin spędził przy QuakeWorld, Q3A czy Battlefieldach. Kombinacja klawiatury z myszą to moje naturalne środowisko i dlatego pozwoliłem sobie na fanaberię zakupu Titana One. 🙂

Czy podłączenie K+M do konsoli daje realną przewagę nad grającymi na padach? No cóż, pewnie rozczaruję wielu cwaniaków i mitomanów ale prawda jest brutalna – klawiatura i mysz w żaden sposób nie gwarantują dominacji w pojedynkach PvP. Wyjaśnienie jest bardzo proste – takie urządzenia jak Titan One nie aktywują w magiczny sposób wbudowanej obsługi K+M na konsoli. Te urządzenia tylko emulują pracę kontrolera a więc podlegają wszystkim jego ograniczeniom. W związku z tym nie można się szybciej obracać niż z użyciem pada. Nie ma też zwiększonej precyzji – dane trafiające do konsoli mają taką samą dokładność, na nic zdają się super wysokie DPI czy sensor myszki odczytujący pozycję pierdylion razy na sekundę. Starzy wyjadacze pada zmaltretują przeciwnika bez względu na to czy będzie grał korzystając z K+M, zmodyfikowanego kontrolera z nakładkami na gałki czy ze standardowego manipulatora. Oczywiście jeśli ktoś ma trudności z FPSami trzymając w łapach kontroler konsoli to pewnie z zastosowaniem klawiatury i myszy będzie szło mu lepiej. Jednak jest to kwestia wprawy a nie nieuczciwej przewagi.

Jak moje granie na klawiaturze i myszce wygląda w akcji? Wystarczy pooglądać moje zarchiwizowane nagrania lub zerknąć na poniższy wycinek strumienia z Destiny:

RashbaNor

Założyciel ^E^ i jednocześnie obleśny gadżetofil. Weteran grania z prawie trzydziestoletnim doświadczeniem. Stuprocentowy nerdziuch i totalny geek. Kompletnie uzależniony od komputera oraz konsol.

Latest posts by RashbaNor (see all)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*